Wat een mooi vak hebben we toch!
“Als je kinderen een jaar lesgeeft, volgt en begeleidt, ga je echt een beetje van ze houden.”
Vanuit IJsland solliciteerde Tim Bottenberg bij één van de scholen van Aves. Nu is hij al 15 jaar te vinden bij de St. Martinusschool in Vollenhove. Als het aan hem ligt, blijft dat voorlopig ook zo. De rode draad van de loopbaan van deze honkvaste leerkracht kenmerkt zich door vakinhoudelijke, maar bovenal persoonlijke groei.
Van IJsland naar Aves
“In mijn tijd deden we voor de KPZ ervaring op in het buitenland. Ik koos voor IJsland. De studie daar richtte zich op handvaardigheid, het vertellen van verhalen, gesprekstechnieken en drama. Dat sloot aan bij mijn ambitie om leerkracht te worden. Het was in één woord fantastisch! Vanuit Reykjavik solliciteerde ik voor mijn wpo bij de St. Martinusschool in Vollenhove. Het sollicitatiegesprek ging via Skype en dat liep niet zo soepel. De webcam werkte niet mee. Het hele gesprek had ik een zwart scherm voor mijn neus. Zonder te zien wie mijn toekomstige collega’s waren, werd ik toch aangenomen.”
“Mijn vuurdoop was bij groep 5/6 en Annet werd mijn duo. Ze nam overal alle tijd voor. Daarvoor ben ik haar nog steeds dankbaar.”
Gezien worden
“Als jonge leerkracht dacht ik dat ik het allemaal wel kon. Je bent jong en je wilt tenslotte wat. Mijn duo bracht mij ‘het leerkracht zijn’ bij. Ze gaf veel vakinhoudelijk feedback en begeleidde mijn persoonlijke groei met zachte hand. Ze was kritisch, maar gaf ook complimenten. Die begeleiding werd en wordt gestimuleerd vanuit Aves. Alleen zo leer je voor de klas te staan. Heb je je diploma eenmaal op zak, dan pas begint het echte werk.”
“Voor mij is lesgeven als autorijden. Je moet kilometers maken. Ook heb je iemand nodig die jou belangrijk genoeg vindt om het vak over te dragen.”
Van groep 5-6 ging Tim in de loop van de jaren naar groep 8. Al 11 jaar is hij nu de hekkensluiter van de St. Martinusschool. “Dit is wat mij betreft echt de allerleukste leeftijd. Ik start de dag met een beetje donderjagen, heb oprechte interesse in de kinderen en duik dan de lesstof in. Zo sta ik graag voor de klas. Op deze leeftijd kun je kinderen bewust maken van waarom iets belangrijk is. Je neemt ze mee in de eigen doelen en ontwikkelingen, begeleidt ze en maakt ze bewust van de gevolgen van hun keuzes; verantwoordelijkheid nemen. Dat ze opstandig worden en een eigen mening hebben, maakt het spannend en leuk. Dat hoort bij de leeftijd.”
Persoonlijke ontwikkeling
“Als je investeert, kom het naar je toe. Dat zeiden mijn collega’s altijd, dus dat deed ik. Zo leerde ik alle facetten van het vak: van groepsplannen schrijven, met ouders omgaan, onderdeel uitmaken van de MR, samenwerken met je collega’s tot managementtaken. Het heeft me veel gebracht, met vallen en opstaan.” Tim is ook de ICT-er van de school. “Dit is echt wat voor mij. Je kunt kinderen laten zien hoe dingen werken en vooral wat er allemaal kan. In het begin werkte ik met 10 computers en 3 kabels. Nu gaat het om 25 stekkers, 120 laptops en 10 digiborden. Inclusief een beleidsplan van mijn hand (samen met de directeur).”
“Bij Aves heb ik het gevoel dat ik gezien word en krijg ik alle ruimte om me te ontwikkelen. Inmiddels zit ik als bovenbouwcoördinator in ons managementteam.”
“De komende jaren ontwikkel ik me graag verder. Wie weet word ik nog eens directeur”, zegt Tim. “Die kant van het vak ga ik nu verkennen. Als je weet hoe alles werkt, wil je wel een stapje verder. Ook ter verrijking van jezelf. Het is zo fijn dat zowel mijn directeur als Aves deze mogelijkheden bieden!”
Je gaat een beetje van ze houden
“Vieringen, schoolkampen en vooral de musicals zijn voor mij hoogtepunten. Dat laatste doen we als groep al een paar jaar zonder hulp van ouders; helemaal DIY. Samen maken we het decor en zingen en dansen we erop los. Dan zie ik mijn leerlingen shinen en excelleren. Dat vind ik echt geweldig! Als je kinderen een jaar lesgeeft, volgt en begeleidt, ga je echt een beetje van ze houden.”
“Een structurele bijdrage leveren aan de toekomst van je leerlingen is waar je het uiteindelijk voor doet. Hoe cliché het ook klinkt. Mooie herinneringen aan hun schooltijd, dat gun ik ieder kind. Mijn toekomstige collega’s geef ik ook graag nog iets mee. Oprechte interesse in je leerlingen en gelijkwaardigheid. Dat maakt het verschil.”
“Zorg dat je de kinderen ziet en hoort, dan gaat het eigenlijk vanzelf. Dat heeft van mij een betere leerkracht gemaakt.”
Tim Bottenberg