Invallen is voor mij een verrijking
“Een fijne dag hebben en kijken wat er dan nog meer lukt.”
Flexibel zijn, dat is de lijfspreuk van Leonie van den Berg. Zij kiest bewust voor twee dagen werken binnen het flexteam van Aves. “Mijn hart ligt bij het schoolhoppen. Dat er ad hoc een verzoek binnenkomt om ergens aan de slag te gaan, dat vind ik een fantastische uitdaging.”
Flexibel blijven
“Ik heb altijd in een invalpool gezeten. Daar voel ik me goed bij. Vaak combineerde ik dat met een andere baan. Ik ben docent bij de opleiding onderwijsassistent (MBO) geweest. Ook gaf ik een jaar muziekles bij het Emelwerda College. Bij hoge nood viel ik dan in bij voormalig SCPO (Stichting Christelijk Primair Onderwijs). Nu vind ik de stabiliteit van twee dagen werken bij één organisatie erg fijn, maar dan wel deels met de vrijheid van flexwerken.”
“Veel leerkrachten geven aan dat ze voldoening krijgen van het opbouwen van een band met de kinderen in de klas. Dat heb ik nooit zo gehad. Ik ben een gewone juf, maar elke dag dezelfde school, kinderen en collega’s is niets voor mij. Ik ben dan ook erg blij met het flexteam van Aves.”
Een fijne tijd
Natuurlijk heeft Leonie wel wensen voor haar invaldagen. “Op een dag dat ik inval, moet het vooral een leuke en fijne dag worden. Niet ieder kind voelt zich oké bij een invaller. Daar speel ik dan op in. Soms is het genoeg om na het kennismaken antwoord te geven op elke gekke vraag die ze stellen. Een andere keer breekt het ijs als ik mijn gitaar erbij pak of door er een flauwe moppendag van te maken. Maar net wat werkt. Bijna altijd is er een programma voor mijn invalmoment. Als ieder kind die dag heeft geleerd en gedaan wat hij moet doen, dan is het wat mij betreft tijd voor wat gezelligheid.”
“Voor mij is het een sport om mijn invaldag een klik met de kinderen te vinden. Zo’n invaller wil ik graag zijn. En vind ik dat knopje, dan gaan zowel zij als ik blij naar huis.”
Kijken wat er nog meer lukt
Invallen is werken aan de oppervlakte zegt Leonie. “Op zo’n dag zie je wel eens iets en soms kinderen over het hoofd. Dan bedien ik ze in de kern niet zoals zou moeten. Als ik dan een meiske niet kan helpen, dan laat ik haar wel weten dat ze goed haar best heeft gedaan en dat het niet erg is dat het nu even niet lukt. Als flexkracht is dit wat haalbaar is. Mijn doel is een fijne dag voor de kinderen. En hebben we dat samen bereikt, dan kijk ik uiteraard naar wat er nog meer lukt.”
Over haar voorliefde voor de bovenbouw is Leonie heel open. “Ik ben bang van kleuters. Vanaf groep 4 krijg ik er lol van. Het mooiste vind ik groep 5. Op die leeftijd gaat er bij de kinderen iets ‘aan’. Hun wereld wordt dan ineens zoveel groter. Dit wordt steeds mooier als ze ouder worden.”
Flexteam van Aves
“Zit je in het flexteam van Aves, dan kom je op allerlei scholen van Aves met verschillende onderwijsconcepten en gepassioneerde collega-leerkrachten. Iedereen wil het onderwijs zo goed mogelijk proberen te organiseren. Daar mag ik als flexkracht een bijdrage aan leveren. Het is echt top om binnen Aves die rol te hebben. Ook als starter is dat een mooie kans om overal te kijken. Op elke school word je warm ontvangen én ondersteund om die dag je werk te kunnen doen.”
“Ik kan het flexteam echt aanraden als je houdt van afwisseling. Elke school waar je komt, is anders. Van Dalton onderwijs, tot TON en Jenaplan. De ene keer val je in op een openbare school en een andere keer op een katholieke of protestants-christelijke school.”
“Ze houden bij de planning van het flexteam zeker rekening met je voorkeuren. Maar voor mij is het een verrijking dat ik overal mag zijn en scholen van binnenuit meemaak.“
Leonie van den Berg